.: شب قدر چکار باید کرد؟! :.
شب نوزدهم اولین شب از شب های قدر است. شب قدر سه شب نیست یک شب است، اما چرا سه شب احیاء گرفته می شود؟
شب قدر گم نیست که ما این سه شب را احیا بگیریم؛ این دو شب مقدمه شب قدر است.
نفس انسان وقتی بخواهد بعضی معانی بلند را درک کند باید یک استعداد و آمادگی ایجاد شود و این آمادگی زمینه می خواهد. لذا از ماه رجب این آمادگی شروع می شود و بزرگان نقل کرده اند که در سیر تربیتی انبیاء هم همینطور بوده است.
حضرت موسی (ع) قبل از نبوت باید بعد از10 سال که در کاخ بوده و بهترین زندگی مادی را داشته بیاید و شبانی و چوپانی کند تا به مقام نبوت برسد.
پیامبر اکرم (ص) باید قبل از نزول وحی مدت ها از خلق جدا شود و در غار حرا خدا را بندگی کند و آماده شود برای نبوت.
و وجود مبارک حضرت علی (ع) با ایشان غار حرا می رفت خودشان می فرمایند : همانطور که بچه شتر پشت سر مادرش حرکت میکرد من هم ایشان را دنبال می کردم و پشت سر ایشان می رفتم.
این بدین معناست که کسانی که نزد خدا مقام و منزلتی داشته اند همینطور بی زحمت به دست نیامده بلکه بسیار زحمت کشیده اند.
تمام علمای شیعه که ما می بینیم آدم هایی بوده اند که تحت تکفل خدا بوده اند و به مقصود رسیدند. و بودند کسانی که تحت تکفل اولیاء نبوده اند لذا هر چند علم داشتند اما نیمه راه سقوط کرده اند.
حال ممکن است کسانی باشند که بسیار عبادت می کنند و نماز و قرآن می خوانند اما در نفس شان یک صفات زشتی هست که مانع می شود. بنابراین باید علاوه بر عبادت باید این صفات را از بین ببرد.
گاهی صفت خودنمایی است، گاهی صفت ریا است، گاهی خدا را عبادت می کند و همین عبادت غرور و کبر می آورد و خود را برتر از دیگران می بیند. و عمده این صفات که موجب هلاکت انسان می شود به خاطر این است که اینها را به خود نسبت می دهد. و چون این ها را به خدا نسبت نمی دهد. هرکس موفق به کار خیر شد و آن را به خدا نسبت داد و حقیقت را درک کرد هرگز هلاک نمی شود.
انسان می فهمد که نمی تواند عبادت خدا را به جایی ببرد، به حالتی می رسد که حجاب ها برداشته می شود و آنچه که باید از شب های قدر بهره می برد.
محبت و توسل به ائمه
عبادت بدون محبت و توسل به ائمه (ع) فایده ندارد.
مومنین یک توجه و توسل خاصی به حضرت امیر (ع) در این شب ها دارند، که اقرار به ولایت ایشان راه نجات است.
درک شب قدر به اندازه استعداد افراد است.
هر امام در اولین سالی که به امامت می رسد نزول فرشتگان را می بیند و در قلب او نکته ای قرار داده می شود که به وسیله همین نکته شرح صدر برایش حاصل می گردد.
برای مومنین هم اینگونه است حال مومنین در شب قدر فرق می کند و می فهمند که این شب با شب های دیگر فرق دارد.
می فرماید تا صبح نزول فرشتگان ادامه دارد و این باعث رحمت است.
حالا سوال اینجاست که در این شب با این همه فضیلت و رحمت چه کنیم؟
همین عبادت هایی که در مفاتیح است انسان ملزم به این ها شود؟
درباره این شب از پیامبر سوال شد: اگر شب قدر را درک کردیم از خدا چه بخواهیم؟
حضرت فرمودند: از خدا عافیت بخواهید.
خب این عافیت هم در دین است، هم در جسم است و هم در دنیا. و ما باید جمیع عافیت را از خدا بخواهیم.
در این شب دعا برای فرج امام عصر بسیار وارد شده.
چون در آخرالزمان کسی در دینش عافیت پیدا می کند و نجات می یابد که برای فرج امام دعا کند.
«التماس دعا»